Trenul de Erlingen sau Metamorfoza lui Dumnezeu
O distopie virulenta, luxurianta, lumea ei semanând din ce în ce mai mult cu a noastra, noul roman al lui Boualem Sansal avertizeaza asupra proliferarii extremismului religios în zonele fragile ale societatii actuale.
Erlingen este un orasel elegant, fief al înaltei burghezii germane, în care locuieste Ute von Ebert, ultima mostenitoare a unui puternic imperiu financiar.
În corespondenta cu fiica ei Hannah, aflata la Londra, pe un ton neconventional si sarcastic, Ute o tine la curent cu ceea ce se întâmpla în orasul aflat sub asediul unor invadatori misteriosi – „Slujitorii universali“ –, care au decis ca întreaga lume sa se supuna zeului lor.
Populatia asteapta cu nerabdare sa fie evacuata de un ipotetic tren salvator care nu mai soseste.
Povestea pare a fi creatia lui Élisabeth Potier, o profesoara pensionara pariziana care, victima a atentatului de la Bataclan, iese din coma si, sub aceasta noua identitate, încearca sa semnaleze astfel dezastrul produs de raspândirea unei religii sectare.
„Este greu sa gasesti titlul potrivit.
La început m-am gândit la Metamorfoza lui Dumnezeu. Era prea pompos si ma deranja. Apoi m-am hotarât pentru Trenul de Erlingen.
Prea prozaic, si el ma deranja.
Împreuna însa se potrivesc. Faptul ca Erlingen duce cu gândul la Germania, iar trenul, la Shoah pune, într-un fel, problema lui Dumnezeu si a responsabilitatii acestuia. Iar asta rezuma bine cartea. […]
Romanul meu critica totul, islamismul, mondializarea, capitalismul, politica de tergiversare, cultivarea fricii, ignoranta etc., pe scurt, tot ceea ce pune omul în situatii de inferioritate si îl împinge sa astepte ajutorul de la altcineva, în loc sa si-l dea singur.
Prima ratiune a vietii este de a te apara si de a-ti apara libertatea.“
— BOUALEM SANSAL