Cursurile de mistica. Teologie mistica. Mistica germana
„Nichifor Crainic a indeplinit cea mai importanta opera de raspandire a doctrinei ortodoxe in lumea noastra intelectuala.Nichifor Crainic e misionarul de prestigiu al credintei bisericesti in mijlocul intelectualilor romani. Dar, scotand teologia in arena larga a vietii intelectuale, n-a diluat-o catusi de putin.
Dimpotriva, teologia lui Nichifor Crainic e de-o densitate, de-o intensitate si de-o bogatie in preocupari nemaiajunse pana la el. S-a dovedit astfel ca nu densitatea in elementele proprii face teologia neagreata de intelectuali, ci prezentarea ei in clisee stereotipe, fara adancire personala, fara trecerea ei prin intimitatea sufleteasca a teologului, de unde sa se imbrace in dogoarea convingerilor, in noutatea cuceritoare a unor prezentari care tradeaza o noua descoperire a evidentelor adevarului etern, fulgerata pe rand in focul tensiunilor necurmate ale spiritului sau.
Tocmai acest caracter viu, trait, il are teologia lui Nichifor Crainic.
E semnificativ in aceasta privinta ca dansul a introdus pentru prima data la noi preocuparile de teologie mistica, sistematizand chiar o disciplina cu acest nume la Facultatea de Teologie din Bucuresti.
Cursul de mistica, tinut studentilor, e prima adunare si sistematizare a imensului material de doctrine si de fapte ascetice si mistice din cuprinsul spiritualitatii ortodoxe.
Un sector intins de preocupari, cele mai centrale, cele mai importante pentru inviorarea vietii crestine, a fost redat astfel din nou teologiei romanesti, atat de schematica pana la dansul.
Nichifor Crainic a largit cercul preocuparilor teologice, a deschis zari noi, dar innoirile sale nu sunt altceva decat o surpare a zagazurilor care tineau teologia noastra inchisa dinspre fluviul bogat si viu al traditiei.
Nichifor Crainic innoieste prin reactualizarea traditiei intr-o teologie care se multumea cu cateva coji din aceasta traditie, primite pe calea si de multe ori prin interpretarea ocolita a teologiilor apusene.
Prin Nichifor Crainic s-a savarsit o adevarata restaurare a teologiei romanesti in duhul ortodox.”
(pr. prof. D. STANILOAE)